کارشناسی را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات به پایان رساندم و سپس برای کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات را انتخاب کردم. علاقه داشتم در کارشناسی ارشد گرایش تجارت الکترونیک را انتخاب کنم که ای کاش انتخاب کرده بودم اما دانشکده این گرایش را نداشت و من ناخواسته به سمت سیستم های اطلاعاتی پیشرفته رفتم.تمامی دروس برنامه نویسی ، ساختمان داده ، الگوریتم و … را در مهندسی با نمره 10 پاس کردم به گونه ای که ناپلئون بناپارت شبی به خوابم آمد و گفت تو روی من را هم سفید کرده ای. در همان مقطع لیسانس هنگامی که در انتخاب واحد دروس اختیاری ، درس مدیریت فناوری اطلاعات را انتخاب کردم ، ناخودآگاه شروع راهی بود که الان در مسیر آن همچنان پیش میروم . به طرز عجیبی تمام نمرات من در دروس مربوط به مدیریت IT بالای 18 بود و این رشد در تفاوت معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد من عیان است. معدل مهندسی IT ام 15 و معدل مدیریت آن 18.36 .
در حین تحصیل شاخه های مختلفی از فناوری اطلاعات را تست کردم تا به تجارت الکترونیک رسیدم. بخشی که هم در آن خوشحال بودم و هم درآمد راضی کننده ای داشتم.
اولین تجربه به عنوان مدیر تجارت الکترونیک
زمانی که به عنوان مدیر تجارت الکترونیک در دونامال مشغول به کار شده ام دقیقا یکسانی آن با مدیر دیجیتال مارکتینگ در ذهن کارفرما را متوجه شدم.کار من با سایت شروع شد . سایتی که با پرستا شاپ طراحی شده بود. بعد از آن به بازاریابی شبکه های اجتماعی که گل سرسبد آن تلگرام بود پرداختم ،پس از آن E-CRM و تولید محتوا در دستور کارم قرار گرفت.
اما سوال همچنان در ذهنم باقی ماند دیجیتال مارکتینگ همان تجارت الکترونیک است ؟ راه رسیدن به آن از IT است یا بازاریابی ؟
با دیدن دوستانی که از رشته مدیریت بازاریابی دیجیتال مارکتر شدند ، سوال در ذهن ام پیچیده تر شد. و هر پاسخی که خودم پیدا می کردم نتوانست تفاوت این دو را برای من آشکار سازد. هست یا نیست؟
دیجیتال مارکتر برای کار نیاز به یک سایت ، سئو ، تبلیغات ، استراتژی محتوا ، بازاریابی محتوایی دارد. تجارت الکترونیک چی؟
تجارت الکترونیک چیست؟
به نظرم این مقاله سایت چطور به طور کامل تجارت الکترونیک را شرح داده است. تجارت الکترونیک به معنای تجارت به وسیله ابزار الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن، اینترنت و کامپیوتر است.
تجارت الکترونیک در کنار مزایایی همچون راحتی، سرعت، تنوع و … برای خریداران و فروشندگان دارد ، قطعا دارای معایب گسترده ای مانند امنیت، حفظ حریم خصوصی و ..است.
فروشگاه های اینترنتی همچون آمازون و دیجی کالا از سردمداران تجارت الکترونیک در دنیا و ایران می باشند. اما آیا تجارت الکترونیک فقط به سایت های فروشگاهی و خرید و فروش کالا در بستر اینترنت بسنده می کند؟
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی در بستر اینترنت گفته می شود که خود شاخه های متعددی همچون سئو ، ایمیل مارکتینگ ، تولید محتوا ، تبلیغات آنلاین دارد.در مقاله ای جدا به طور کامل دیجیتال مارکتینگ را شرح خواهم داد.
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال علاوه بر هم پوشانی شدیدی که باهم دارند متفاوتند. تجارت الکترونیک وسیع تر است و به بازار و کسب وکاری که با ابزار الکترونیکی همان طور که گفته شد شکل گرفته است. نام تجارت الکترونیک در ایران با فروشگاه اینترنتی عجین شده است اما باید این کلمه را بسط دهیم و به تمامی کسبوکارهای آنلاین برسانیم. اما دیجیتال مارکتینگ سوخت رسان تجارت الکترونیک است با ترفندها و ابزارهایی که در اختیار دارد کمک می کند تا یک تجارت شکل گرفته شده در بستر اینترنت به بالاترین کارایی خود برسد.سهمی از بازار بسازد و از آن مراقبت کند.
دیجیتال مارکتینگ فرزند IT است یا بازاریابی ؟
دیجیتال مارکتینگ به IT وابسته است زیرا نکته ای که آن را از بازاریابی سنتی متمایز می کند آنالیز است. این که ما نمی توانیم اثربخشی یک بیلبورد در بهترین جای شهر را اندازه بگیریم اما می توانیم برای کوچک ترین تبلیغ در فضای وب با تنظیم کردن UTM آن را اندازه گیری کنیم خود دلیل این مهم است.با کمک IT است که زیر ساخت ها و سایت ها و رسانه های اجتماعی شکل گرفته اند ، اگر روزی که مارک زاکربرگ و یا بیل گیتس شروع به کد نویسی کردند از تصمیمی متفاوت با آنچه آن روز در ذهن داشتند می پنداشتند آیا الان دنیای ما همین شکل بود؟تمام ابزاری که ما در دیجیتال مارکتینگ و یا تجارت الکترونیک داریم وابستگی شدیدی به IT دارند و این وابستگی هر روز بیشتر و هوشمندانه تر می شود. الگوریتم های جدید گوگل نظیر Bert این موضوع مهم را بیشتر جلوه می دهد.
اما این ابزار برای بهبود مستمر نیاز به بودجه دارند این بودجه مورد نیاز از کجا تامین می شود؟
اگر سایتی مانند Ahref نتواند به درآمد برسد آیا منطقی است که الگوریتم های خود را به روز رسانی کند وبرای آنالیزهای دقیق تر هزینه کند؟اینجا نکته ای است که وابستگی این دو را بیشتر از پیش نشان می دهد. نقش بازاریابی در پیشرفت ابزار فناوری اطلاعات.این ابزار هر چه قدر هم که توانا باشد نیاز دارد تا بازاری برای خویش بسازد. و بهبود مستمر آن منوط به کسب درآمد از خود پلتفرم است.
نکته بعدی این است که اگر ما قوی ترین و به روز ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ را داشته باشیم اما نتوانیم برای شرکت / سازمان و یا هر کسب وکاری ارزش خلق کنیم چه فایده ای دارد.چرایی و چیستی کار از این که چرا باید مثلا صفحه ای در اینستاگرام داشته باشم و یا چرا باید برای طراحی سایت هزینه کنم. باز بر می گردیم به بازاریابی.
برای اینکه بتوانیم بازاری بیابیم ، آن را بسازیم و از سهم مان در بازار محافظت کنیم.
این دو کنار هم است که سبب می شود اتفاق بالا رخ دهد. بهترین و دقیق ترین ابزار با رویکرد بازاریابی. یا به عبارتی اینترنت در خدمت بازاریابان.
جمع بندی
تجارت الکترونیک که امروزه باعث خلق موقعیت های شغلی فراوان در سرتاسر دنیا شده است قطعا با دیجیتال مارکتینگ متفاوت است و این نقش دیجیتال مارکتینگ است که آن تجارت را زنده نگه دارد.
تجارت الکترونیک همانگونه که از نامش پیداش معنایی به وسعت کسب و کار دارد و دیجیتال مارکتینگ هم به مارکتینگ خود وابسته است.
در آخر صحبتی که دارم این است که تفاوتی ندارد IT man باشید یا Marketer در هر صورت نیاز به آن یکی را بسیار حس خواهید کرد.
دیجیتال مارکتر ایرانی
اگر اکنون تصمیم گرفته اید که دیجیتال مارکتر شوید بسیار آسان است ، دستور پخت آن این گونه است زبان انگلیسی خود را تقویت کنید ، به یوتیوب مراجعه کنید ، سایت های خارجی را رصد کنید و البته شوآف به مقدار لازم . بله شما الان به یک دیجیتال مارکتر ایرانی تبدیل شدید.