SOSTAC
مدل SOSTAC در سال 1990 توسط اریک بث خلق گردیده است. این مدل بر 6 بخش تحلیل وضعیت کنونی ، هدفگذاری، استراتژی، تاکتیک، اقدامات و کنترل تقسیم بندی می شود.. از این مدل بیشتر برای تحلیل در دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود.
تحلیل وضعیت| Situation Analyze
در این مرحله از مدل ساستک به بررسی وضعیت کنونی خود می پردازیم . با استفاده از مدل های SWOT، PEST، و پنج عامل پورتر سازمان و ساختار کسب و کارمان را تحلیل می کنیم.
- شناخت مشتریان کنونی
- شناخت رقبا
- بررسی سئو و کلمات کلیدی
- بررسی کانال های توزیعی که در اختیار داریم
- بررسی محتواهایی که تا کنون خلق کرده ایم
- طراحی پرسونا
هدف گذاری|Objective
اکنون پس از شناخت این که در چه وضعیتی هستیم زمان آن است تا برای محتوای کسب وکارمان هدف گذاری کنیم.برای این کار می توانیم از دو مدل SMART و 5SS بهره بگیریم.در این مرحله جایگاهی را که می خواهیم در آن باشیم را مشخص می کنیم و برنامه های خودمان را در زمینه توسعه ، ارائه خدمات، و ارزش پیشنهادی نیز بیان می کنیم.
استراتژی| Strategy
استراتژی خود معنای گسترده ای دارد لذا به تعریف استراتژی از منظر بزرگان می پردازم تا بهتر بتوان آن را درک کرد.
مایکل پورتر: استراتژی یعنی کاری که دیگران انجام می دهند را با منابع کمتری انجام دهیم.کارهایی انجام دهیم که کسی غیر از ما نمی تواند انجام دهد.
جک ولش: استراتژی یعنی این که من تصمیم های شفاف و دقیق در مورد نحوه رقابت با دیگران بگیرم.
هنری میتزنبرگ: ستراتژی داشتن یعنی وقتی مجموعه تصمیمات مان دیده می شود، بتوان الگوی خاصی را در آن مشاهده کرد
با درک تعابیر بالا الان زمانی است که باید مسیر خودمان را مشخص کنیم و بدانیم چگونه به اهدافی که مشخص کرده ایم باید برسیم.
تاکتیک|Tactics
تاکتیک را استراتژی خرد شده می نامند . چه فعالیت هایی باید انجام دهیم تا بتوانیم با توجه به استراتژی که در نظر گرفته ایم به اهدافمان برسیم. اقداماتی مانند سئو ، تبلیغات کلیکی ، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی رسانه های اجتماعی من جمله تاکتیک هایی هستند که صورت می پذیرند.
اقدامات|Actions
اقدامات همانگونه که از نامش پیداست ، فعالیت های مشخص شده است که باید صورت بگیرد. به طور مثال گفتیم سئو جزو تاکتیک حساب می شود. برای مرحله اقدام این که سئو Onpage و سئو Offpage چگونه انجام شود و مثلا لینک بیلدینگ چگونه و با چه سایت هایی انجام شود. در بخش اقدام قرار می گیرد.
در این مرحله جزئیات کامل تاکتیک، این که چه کسی در چه زمانی و کجا چه اقدامی انجام شود بیان می شود.
کنترل|Control
در آخرین بخش مدل ساستک به کنترل می رسیم. جایی که باید فرآیند را کامل بررسی کنیم و میزان رسیدن به هدف را در نظر بگیریم و دائم بررسی کنیم و ببینم در مسیر هدف های تعیین شده هستیم یا خیر؟ برای این کار ابزارهای هم در اختیار داریم.
از نمونه ابزارهایی هستند که می توانیم اثربخشی محتوایمان را آنالیز کنیم. برای درک بهتر این مدل می توانید ویدیو وبینار رایگان تدوین استراتژی محتوا را مشاهده نمایید.