هفته گذشته به طور اتفاقی درگیر موضوعی شدم به نام این که چه چیزی اینفلوئنسر مارکتینگ هست و چه چیزی نیست یا در واقع به چه کسی می تونم بگیم اینفلوئنسر و به چه فرد یا افرادی نمی توانیم بگوییم.
در این مقاله قراره باهم در مورد اینفلوئنسرینگ ، اینفلوئنسر مارکتینگ و واینری بیاموزیم و در آخر نظر سه نفر از بزرگان صنعت دیجیتال مارکتینگ ایران را در مورد این موضوع جویا بشویم.
خب در قدم اول باید خود کلمه ای اینفلوئنسر را ریشه یابی کنیم و بدانیم اصلا این کلمه به چه معناست؟
Influencer که از کلمه Influence گرفته شده است ، نزدیک ترین معادل برای آن “تاثیر” است. و می توان اینفلوئنسر را فرد تاثیرگذار نامید.
اما معنای تخصصی اینفلوئنسر :
در واقع اینفلوئنسر به فردی گفته می شود که در یک پلتفرم مانند اینستاگرام ، توئیتر ، تلگرام و … تعدادی دنبال کننده دارد و به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی رفتار و باور آنها تاثیر می گذارد.
اینفلوئنسر از نظر گوگل :
a person with the ability to influence potential buyers of a product or service by promoting or recommending the items on social media.
اینفلوئنسر از نظر سایت پیکسلی :
A Social Media Influencer is a user on social media who has established credibility in a specific industry. A social media influencer has access to a large audience and can persuade others by virtue of their authenticity and reach. resources. Discover BrandInfluencers to Expand Social Reach.
اینفلوئنسر از نطر سایت اینفلوئنسرمارکتینگ هاب:
An influencer is an individual who has the power to affect purchase decisions of others because of his/her authority, knowledge, position or relationship with his/her audience.
الان که تقریبا دیدی در مورد اینفلوئنسر پیدا کردیم یک نکته اساسی و قابل توجه مطرح می شود که آیا افرادی مانند محمد امین کریم پور، عرفان علی رضایی ، علی صبوری و محسن ایزی اینفلوئنسر هستند ؟ اگر پاسخ مثبت هست پس تفاوت آنها با افرادی مانند صدف بیوتی چیست؟
برای پاسخ به این پرسش از سه نفر از متخصصین برجسته دیجیتال مارکتینگ کمک گرفتم و نظرشان را با حفظ امانت داری برای شما می آورم.
در ابتدا از نیما شفیع زاده ، گیگ بازاریابی محتوایی پرسیدم.
نیما معتقد است که:
An influencer is described as a person with the ability to sway potential buyers of a product or service by promoting or recommending the items on social media.
به نظرم اینفلوئنسر به کسی گفته میشود که توانایی تأثیرگذاری یا نفوذ (Influence) روی آدمها (از یک نفر به بالا) را داشته باشد؛ یعنی اگر من بتوانم فقط روی تصمیمگیری یک نفر هم تأثیر بگذارم، اینفلوئنسر هستم.
از طرفی هم نمیشود اینفلوئنسر بدون یا نبودن اینفلوئنسرها را براساس محتواهایی که تولید و منتشر میکنند قضاوت کرد. یعنی شاید شخصی باشد که محتواهای او در ظاهر «زرد» و «توهینآمیز» باشد، اما در عمل عدهای از او پیروی کنند!
اما نظر هادی مرادی متفاوت است. هادی مرادی مدیر دیجیتال مارکتینگ الوپیک و صاحب رسانهی DMBoard و رویداد DMTalk میباشد.
هادی معتقد است که:
این افراد واینر هستند و صرفا با ویدیوی سرگرم کننده و جذاب مخاطب جذب کرده اند و رسانه ای ساخته اند که صرفا بازدید دارد. اینفلوئنسر فردی است که بر روی رفتار و باورهای جامعه یا بخشی از جامعه تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارد. مثلا اگر شما ببینید از لباس یا وسیلهی خاصی استفاده می کنند ، مجاب می شوید تا از آن استفاده نمایید.از نطر هادی افرادی مانند صدف بیوتی ، سیمن دخت .. اینفلوئنسر محسوب می شوند
اما نفر سوم حامی غفاری مدیر محتوای وب 24 بود.
از نظر حامی هر فردی که بتواند نفوذی بر روی افراد بذارد مخصوصا که طرفدار زیادی داشته باشد اینفلوئنسر است.
مانند حمید سپیدنام ملقب به مستر تیستر ،زیرا زمانی که رستورانی را معرفی می کند ، فروش رستوران افزایش میابد. نکته مهم در این بحث اثرگذاری است. این افراد منجر به تصمیم گیری در مخاطب می شوند زیرا فضایی را در اختیار دارند و بر روی افراد آن تاثیر می گذارند.
شاید کار این افراد صرفا ساخت ویدیو سرگرم کننده بوده است اما الان به اینگونه نیست و تاثیر گذار هستند.
تعریفی که می توان از واینر ارائه داد.
به کسانی که در شبکههای مجازی و سرویسهای اشتراک ویدئو در حال تولید ویدئو های سرگرم کننده برای مخاطبهای زیاد هستند، واینر میگوند.
اما الان که با مبحث اینفلوئنسر بیشتر آشنا شدیم نوبت به اینفلوئنسر مارکتینگ می رسد.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
به بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق افراد تاثیر گذار اینفلوئنسر مارکتینگ گفته می شود.، درواقع پیام برندمان را از طریق این افراد به گوش مخاطبانمان می رسانیم.
برای این که بتوانیم کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ مناسبی داشته باشیم باید به چند نکته دقت کنیم.
- پلتفرم انتخابی مان چیست؟ به طور مثال می خواهم در اینستاگرام کمپین ام را راه اندازی کنم یا توئیتر .علت این کار این است که فضای هر کدام از این پلتفرم ها متفاوت است . مثلا در اینستاگرام تبلیغ به صورت دایرکت یا مستقیم و در توئیتر به شیوه غیر مستقیم نتیجه بهتری دارد.
- اینفلوئنسر چه میزان فالوور دارد؟ دسته بندی اینفلوئنسر ها بر اساس دسته بندی به شرح زیر است.
- نانو اینفلوئنسرها : تعداد فالور آنها کمتر از 10 هزار نفر می باشد.
- میکرو اینفلوئنسرها : بین 10 هزار تا 100 هزار فالوور دارند.
- ماکرو اینفلوئنسرها : بین 100 هزار تا 1 میلیون فالوور دارند.
- مگا اینفلوئسنرها : بیشتر از یک میلیون فالوور دارند.
تعداد این فالوورها الزاما نشانه از موفقیت بیشتر کمپین شما نیست. مثلا رامبد جوان که بیش از 5 میلیون فالوور دارد ، طیف وسیعی از مردم ایران با سلیقه های مختلفی را در بر دارد. لازم به ذکر است که هزینه تبلیغات در پیج های مگا اینفلونسر ها بیش از 20 میلیون تومان است.
در آن سو نانو اینفلوئنسر ها یا میکرو اینفلوئنسر در جامعه خاصی شناخته شده اند و با هزینه به مراتب کمتر می توانید نتیجه بهتری کسب نمایید. و نرخ تبدیل بالایی کسب کنید.مگا اینفلوئنسر ها در صورتی که برای بودجه محدودیتی ندارید برای آگاهی از برند یا یادآوری مجدد برند می توانند مناسب باشند.نکته مهمی که در دسته بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوور باید مد نظر بگیریم ، واقعی بودن تعداد اعضای آن ها و انگیجمنت یا درگیری مخاطب با محتوای آنهاست.
دسته بندی دیگر اینفلوئنسرها بر اساس محتوایی است که تولید می کنند.
- سرگرم کننده
- سبک زندگی
- سبک زندگی کودک
- ورزش و سلامتی
- آرایشی و زیبایی
- مد و پوشاک و مدلینگ
- آشپزی
- گردشگری
- عکاسی
- نویسنده
- تکنولوژی
- گیمر
- خیریه و مسئولیت اجتماعی
لیست کامل اینفلوئنسرهای ایرانی را در سایت نیما شفیع زاده می توانید بیابید.
- الان که پلتفرم را انتخاب کردیم و اینفلوئنسر مورد نظرمان را نیز شناسایی کردیم باید از وی بخواهیم تا آماری از بازدید پست ها و استوری اش در اختیار ما قرار دهد. پس از بررسی به دو روش می توان برای تولید محتوا با وی توافق کرد.
- روش اول همسان یا Native : این که با توجه به سبک خود اینفلوئنسر ، همان گونه که محتواهای قبلی را در صفحه اش معرفی کرده است ، تبلیغ شما را نیز معرفی نماید.
- روش دوم ، شما محتوایی را که قبلا تولید (خلق) کردید و می تواند برندد شده یا استفاده شده برای سایر کمپین های تان هست در اختیار وی قرار داده تا در صفحه اش منتشر نماید.
- پس از تبلیغ ، با توجه به زمان توافق شده از وی بخواهید تا آمار مربوط به پست یا استوری شما را در اختیارتان قرار دهد. از طریق insight view در پست های اینستاگرام می توانید به اطلاعات مورد نظرتان دست یابد.حتما دقت نمایید برای لینکی که داخل استوری منتشر می نمایید UTM تنظیم نمایید.در توئیتر هم از طریق توئیتر آنالایتیکس می توانید به اطلاعات مورد نظر دسترسی داشته باشید.