هفته پیش پذیرای تیم پادکست سفر محتوا بودم.پادکستی که خودم از هوادارن پروپاقرص آن هستم.هنگام ضبط پادکست اتفاقی افتاد که تاثیر عجیبی بر روی من برای ادامه کار در اکوسیستم استارت آپ ایران گذاشت.
قسمت اول: سفر محتوا
سفر محتوا یک پادکست عالی در مورد بازاریابی محتوایی است. محتوای عالی این پادکست همراه با حضور افراد برجسته و تاثیرگذار این حوزه باعث میشود تا شما گوش از شنیدن آن برندارید.این پادکست تا الان بیست قسمت داشته است که در مورد موضوعات مختلفی مانند پرسونا، استراتژی محتوا، بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی، UX رایتینگ، روابط عمومی و… صحبت کرده اند.
احسان تاجیک همراه با همسرش سمانه این تیم دونفره را تشکیل دادهاند و بی اغراق یکی از بهترین پادکستهای حوزه دیجیتال مارکتینگ ایران را دارند.زمانی که من با احسان برای هماهنگی جلسه و ضبط پادکست در مورد UGC صحبت می کردم، هیچ وقت فکر نمیکردم قرار است یکی از بزرگترین درسهای زندگی ام را بیاموزم.
قسمت دوم: کمال گرایی
اصلا کمال گرایی به چه معناست؟
در ویکی پدیا کمال گرایی را اینگونه تعریف کردهاند: در روانشناسی، کمالگرایی یک ویژگی شخصیتی است که خصوصیات آن، با تلاش فرد برای بیعیبونقص بودن و تنظیم استانداردهایی برای بالاترین سطح عملکرد توصیف میشود .
همیشه برای انجام هر کاری من به بهترین حالت آن میاندیشم و انتظار دارم همهی نکات کنار هم رعایت شود.خاطرم هست حتی زمان راه اندازی همین سایت هم چنین دغدغه هایی برا من وجود داشت. بعد از پایان یکی از کلاس هایم ، دوستی از دانشجویان از من پرسید: استاد چرا خودتان سایت ندارید.
در پاسخ من نداشتن زمان و حجم زیاد کار را بهانه کردم. اما جالب تر دیالوگ بعدی آن دوستم بود. “شما مدیریت زمان بلد نیستید”. نکته سختی که من را به فکر فرو برد. در ابتدا مقاومت کردم و لیست کتاب هایی که در مورد مدیریت زمان خواندهام در ذهنم نقش بست، اما طبق همان کتاب ها هم دوست دانشجوی من درست می گفت: “من مدیریت زمان بلد نبودم”.
بعد از راه اندازی سایت وسواس در خلق محتوای با کیفیت و طراحی آن باز هم من را چند ماهی معطل کرد. دروغ چرا من در برنامه هفتگی ام خلق محتوای متنی برای سایت را لحاظ میکنم اما وسواس مانع از انتشار آن می شود به حدی که گاهی از داشتن سایت دلسرد می شوم.
قسمت سوم: یک دو سه ضبط می شود
با رفتن با اتاق شیشهای ادمود منتظرم بودم تا احسان تجهیزات حرفهای و مدرن خود را بر روی میز بگذارد و اتاق را برای ضبط صدا ایزوله کند و نکات مهم برای نداشتن نویز را به من گوشزد کند، اما شگفتی کامل شد.
احسان و سمانه رکوردر خبرنگاری خود را روی میز گذاشتند و گفتند که 19 قسمت از 20 قسمت را با این رکوردر ضبط کرده اند و به تازگی یک دستگاه حرفه ای خریداری کردهاند. اصلا باورم نمی شد. مگر امکان دارد؟ نوزده قسمت از پادکست مورد علاقه من با این دستگاه ضبط شده است؟ همین؟ تمام مدت ذهنم درگیر بود.
نزدیک به یک سال است که در فکر ضبط یک پادکست آموزشی در زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم، چند قسمتی ضبط کردم و در تلگرام هم منتشر کردم، اما به دلم ننشست.پس متوفقش کردم.
یکبار دیگر سفر محتوا، نقش پر رنگ محتوا را به من نشان داد به من آموخت محتوا در کنار عملگرا بودن می تواند هر مسیر دشواری را شیرین و راحت کند.
نتیجه گیری
داستان موفقیت خیلی ساده است. زمانی که کمالگرا ها منتظر فرصت برای اجرای ایده های خود هستند، عملگرا ها درحال رشد و توسعه کسب و کاری که خلق کردهاند می باشند.
جا دارد که در انتها باز هم به تیم درجه یک سفر محتوا تبریک بگویم.