با رشد اینترنت و قدرت گرفتن رسانه های اجتماعی و همچنین رشد و پیشرفت کسب و کار های نوپا و استارت آپ ها ، فضایی کاری جدیدی به نام دیجیتال مارکتینگ شکل گرفت.
در گذشته ای نه چندان دور شاید نام تجارت الکترونیک به گوشتان خورده باشد. در مقاله ای مجزا به تشریح تجارت الکترونیک و تفاوت آن با دیجیتال مارکتینگ پرداخته ام.
برای اینکه بتوانیم تعریف کاملی از دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم در وهله اول باید درک درستی از مارکتینگ پیدا کنیم. به همین منظور سه تعریف در مورد بازاریابی در پایین میاورم.
انجمن بازاریابی آمریکا:
بازاریابی فرایندی است برای ایجاد ، رساندن و تبادل پیشنهادهایی که برای مشتریان ، مصرف کنندگان و در نهایت جامعه با ارزش است
فیلیپ کاتلر :
بازاریابی ، فرایندی مدیریتی- اجتماعی ، که بوسیله آن افراد و گروه ها ، از طریق تولید و مبادله ی ارزش ، به رفع نیاز (و خواسته) خود میپردازند.
اما تعریفی که بیشتر از همه به دل من می نشیند تعریف دکتر روستا است.
احمد
روستا :
بازاریابی شامل ۳ رکن است :
– بازارشناسی (به معنای شناخت مشتریان و نیازهای آنها)
– بازارسازی (به معنای خلق و بدست آوردن سهم بازار (جذب مشتری))
– بازارداری (به معنای حفظ سهم بازار (حفظ مشتری))
اکنون که دید کلی در مورد بازاریابی پیدا کردیم می توانیم راحت تر بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ را تعریف کنیم.
به مجموعه اقداماتی که در بستر اینترنت برای شناخت ، جذب و حفظ مشتری انجام می دهیم یا به عبارتی بازاریابی با استفاده از فضای اینترنتی را دیجیتال مارکتینگ می گوییم. طراحی سایت ، تولید محتوا، سئو، بازاریابی محتوایی ، تدوین استراتژی محتوا ،ASO ، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات آنلاین از جمله اقدامات موثر بازاریابی دیجیتال می باشند.
دیجیتال مارکتینگ مبتنی بر ابزارها و قابلیت هایی است که به تفکیک به شرح آن می پردازیم.
سایت :
سایت زمین بازی دیجیتال مارکتینگ است. کافی است به زمانی که به اینترنت بین الملل دسترسی نداشته ایم رجوع کنید، زمانی که تمام رسانه های اجتماعی در ایران از کار افتادند. برای آن که سایت بتواند قدرت بیشتری داشته باشد باید یک سری ویژگی در خود داشته باشد.
سرور و هاست :سرور مناسب با تعداد مخاطبین و ترافیکی که بر روی سایت میآید رابطه مستقیم دارد. باید متناسب با تعداد مشتریان امان و زبانی که با آن سایت را برنامه نویسی کرده ایم ، سرور و هاست را انتخاب نماییم.
نام دامنه :انتخاب نام دامنه از کارهای نسبتا دشوار به حساب میآید، زیرا باید نامی انتخاب شود که با کسب وکار مرتبط باشد ، بیان آن سخت نباشد ، از نظر املایی هم بتوان آن را راحت نوشت.
انتخاب CCTLD : انتخاب پسوندهایی مانند .IR یا .COM به محل کسب وکار و جنس آن بستگی دارد به طور مثال دامنه .UE برای امارات ، .UK برای بریتانتیا می باشد یا دامنه های .BIZ مربوط به بیزنس یا کسب وکار .INOF مربوط به اطلاعات می باشد.
UI/UX:برگرفته شده از USER EXPERINCE به معنای تجربه کاربری و USER INTERFACE به معنای رابط کاربری می باشد. بدین معنا که کاربر وقتی به سایت شما مراجعه می کنید به راحتی بتواند به خواسته اش برسد و هم از نظر بصری ارتباط خوبی با آن برقرار کند.
سئو:
فرآیندی است که در طی آن سایت را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنیم . اگر به آخرین باری که در گوگل مطلبی سرچ کردهاید باز گردید ، متوجه خواهید شد که حضور در صفحه اول گوگل و لینک های ابتدایی چقدر ضروری است.
سئو Technical
سئو تکنیکال ، اقدامات فنی است که باید حتما به آن توجه کنیم و نیاز به دانش فنی دارد.
سرعت سایت: از مهم ترین اقداماتی است که باید در نظر بگیریم، زیرا هر چه بارگذاری سایت طولانی تر شود امکان ریزش کاربر نیز بیشتر می شود. سرعت سایت را می توان از طرییق سایت GTMetrix و page Speed گوگل اندازه گرفت.
Robot.txt : به منظور گفتمان با ربات ها و خزنده های گوگل مورد استفاده قرار می گیرد و بررسی صفحات سایت و ایندکس کردن آن را به کراولرها اطلاع می دهد.
Sitemap.xml : فایلی با فرمت XML است که به ربات های گوگل نقشه راه برای شناسایی بهتر صفحات می دهد . در صورتی که از CMS وردپرس استفاده می کنید، اتوماتیک برای شما سایت مپ ساخته می شود.
ریسپانسیو: با ظهور موبایل ، تبلت و فبلت ها و اتصال آنها به اینترنت نیاز شد تا سایت ها علاوه بر متناسب بودن با مانیتورهای خانگی برای نمایشگرهای دیگر هم بهینه سازی شده باشند. امروزه قشر بسیاری از کاربران اینترنت از موبایل و تبلت استفاده می کنند پس بسیار ضروری است که در طراحی سایت به ریسپاسنیو بودن آن با تمامی ابزار الکترونیکی دقت ویژهای بکنیم.
سئو ONPage:
اقداماتی است که به بهینه سازی بر روی سایت خودمان می انجامد ، به عبارتی سایتمان را برای موتور های جست وجو بهینه می کنیم. اقداماتی مانند متا تگ ها ، هدرها ، متن های جایگزین تصویر ، لینک سازی داخلی.
- متا تگ ها : متا تگ ها خود به دسته های مختلقی تقسیم بندی می شوند.
متا تایتل : به عنوانی که پس از سرچ یگ کلمه کلیدی بالای لینک مشاهده می کنید متا تایتل گفته می شود.
متا دیسکریپشن :توضیحاتی که زیر لینک قرار می گیرد. این توضیحات می تواند مخاطب را برای کلیک ترغیب نماید.
متا کی ورد : که منسوخ شده است در برگر گیرنده کلمات کلیدی بود.
متن جایگزین تصویر یا ALT : زمانی که سرعت اینترنت مطلوب نباشد این متن جای عکس به کاربران شما نمایش داده خواهد شد. همچنین به ایندکس تصاویر کمک می کند.
تگ های H : این سری تگ ها که جدیدا توسط یکی از مدیران گوگل از اهمیت آن کاسته شده است به سئو سایت کمک شایانی می کند. این سری هدرها از H1 تا H6 ادامه دارد و هر چه عدد بزرگتر می شود فونت کوچکتر و اهمیت کمتر می شود.
لینک داخلی : لینک سازی داخلی سایت از جمله اقداماتی است که کمک می کند تا مخاطب بیشتر در سایت بماند و تعداد صفحات بیشتری را بازدید کند ، باید توجه کرد که وقتی به صفحه ای لینک می دهیم از اعتبار صفحه کنونی کم می کنیم و به صفحه لینک شده اضافه می نماییم
سئو OffPage:
سئو آف پیج یا سئو خارجی به اقداماتی گفته می شود که سبب می شود از طرف سایت های دیگر سیگنال به سمت سایت ما بیاید. باید در نظر داشته باشیم که سئو خارجی میتواند راه رفتن بر روی لبه تیغ باشد.
- خرید بک لینک: بک لینک گرفتن از سایت های دیگر یکی از مهم ترین عوامل موفقیت سایت ماست. اما باید از خرید بک لینک به صورت عمده و بدون هدف خودداری کرد. می توان با استراتژی و صبر به ساخت بک لینک پرداخت.در بک لینک گرفتن باید به مرتبط بودن سایت، دامین آتوریتی و پیج آتوریتی دقت کرد.
- رپورتاژ خبری:رپورتاژ یا رپرتاژ متن تبلیغاتی است که به سایت های دیگر داده می شود تا به تبلیغات برای ما بپردازند . در صورتی که رپورتاژ آگهی به درستی انجام شود می تواند تاثیر بسزایی بر روی سئو داشته باشد.
- وبلاگ نویسی: با حضور در وبلاگ هایی مانند پرشین بلاگ ، بلاگفا یا سایت هایی همانند ویرگول یا مدیوم به تولیدمحتوای متنی مرتبط با کسب وکارمان در آن می پردازیم. در این روش می توانید محتوایی که به طور مستقیم به سایت اشاره می کند را در سایت خود نگه دارید و محتوای غیر مستقیم را در این گونه سایت ها قرار دهید.
- کامنت گذاری در سایتها:کامنت گذاری اصولی و بر مبنای نظر تخصصی در سایت هایی که با کسب وکارمان موضوع مشترک دارند از اقدامات بسیار موثر است. این روش در سایت های وردپرسی بازدهی بالاتری دارد.
- ارسال پست در انجمنها: با عضویت در انجمن ها و فروم های مرتبط با حوزه فعالیت تان می تواند به پرسش های مطرح شده پاسخ مناسب داده و یا لینک مطلب پیشنهادی اتان را برای افراد دیگر ارسال نمایید.
- ثبت سایت در دایرکتوری
- شرکت در سایتهای پرسش و پاسخ
محتوا
کنار محتوا همیشه جمله معروف بیل گیتس در مورد آن است.”محتوا پادشاه است”. اما آیا این جمله درست است؟
سایت متمم تعریفی از محتوا دارد که چهارچوب مناسبی به آن می دهد.
محتوا، اطلاعات ساختارمندی است که برای انسان خلق شده و قابل ویرایش است.
علاوه بر موارد فوق من معتقدم محتوا، باید حاوی پیام و ارزشی برای خواننده باشد. محتوا به صورت کلی به چهار دسته محتوای متنی، صوتی، ویدیویی و تصویری تقسیم میشود. البته از دسته پنجم که محتوای مالتی مدیا یا تلفیقی است نباید غافل شد.
محتوا هم مانند هر محصول دیگری عمری دارد. عمر محتوا شامل مراحل پیش ازخلق، خلق، توزیع، ترویج، اصلاح و مرگ میشود. با دانستن عمر محتوا میتوانیم برای هر مرحله از کسبوکارمان بهتر تصمیم بگیریم.
اما از نکات بسیار مهمی که کنار محتوا همیشه قرار میگیرد. استراتژی محتوا و بازارایی محتوایی است. اگر به این موضوع علاقهمند هستید میتوانید وبینار تدوین استراتژی محتوا را ببینید.