مایکل پورتر در مدل تحلیل” 5 نیروی رقابتی پورتر” از پنج منظر یک کسبوکار را بررسی میکند تا بتوان دقیقتر آن را آنالیز کرد.این 5 مولفه قدرت خریداران، قدرت تامینکنندگان، رقبای موجود، محصولات جایگزین و رقبای تازهنفس است.
آشنایی با مایکل پورتر
مایکل پورتر اقتصاددان اهل ایالت متحده آمریکاست. وی به دلیل تحقیقات و نظریات گستردهای که داشته است لقب پیامبر مدیریت استراتژیک را داراست. مایکل پورتر مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه هاروارد در رشته مدیریت و مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد کسبوکار از همان دانشگاه اخذ نمودهاست.
نیروی اول: تهدید تازهواردان
دور صنعت خودتان را یک دیوار بکشید، این دیوار فرضی آیا انقدر کوتاه است که هر فردی که دلش بخواهد میتواند به راحتی از روی آن بپرد و وارد صنعت شما شود یا انقدر بلند و صعبالعبور است که رد شدن از آن و ورود به دنیای کسبوکار شما، کار هر کسی نیست.
ورود افراد تازه وارد به صنعت شما باعث میشود تا بازیگران اصلی زیاد شوند و در نتیجه حاشیه سود شما در نهایت کم شود.
عواملی که بر روی ورود تازه واردان تاثیر دارد
- سرمایه اولیه
- مقیاس کسب وکار
- مجوزهای ورود به صنعت
- نرخ بازگشت سرمایه
- پیچیدگی های فنی
نیروی دوم: رقبای موجود
در هر کسبوکاری که هستیم رقبایی وجود دارد که با آنها بر سر سهم بازار و کسب درآمد بیشتر رقابت میکنیم.این رقبا در حال حاضر وجود دارند و ما با آنها رقابت میکنیم. این رقابت میتواند دستخوش تغییرات متعددی باشد که چند نمونه از آن را در ذیل آوردهام.
عواملی که بر روی رقبای موجود تاثیر دارد
- وجود یا عدم وجود رقیب
- تعداد رقبا
- شدت رقابت
- کیفیت محصول رقبا
- قیمت محصول رقیب
- توزیع محصول رقیب
- ترویج محصول رقیب
بیشتر بخوانید: اینفلوئنسر کیست و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
نیروی سوم: محصول جایگزین
محصولی که نیاز یکسان با محصول اصلی را بر طرف می کند، اما محتوا، ظاهر ، عملکرد و ویژگی هایی متفاوت از محصول اصلی دارد. بهترین مثال برای این نیرو اسنپ است، آژانسها را به خاطر بیاورید، اسنپ با یک محصول جایگزین همان خدمت را با محتوا و کیفیتی عالی تر ارائه داد و در مدت کوتاهی آنها را از میدان مسابقه بیرون راند.
عواملی که بر روی محصولات جایگزین تاثیر دارد
- وجود یا عدم وجود جانشین
- تعداد جانشین ها
- شدت جانشین(مثل تیغ ریش تراش و ماشین)
- کیفیت جانشین
- قیمت جانشین
- توزیع جانشین
- ترویج جانشین
نیروی چهارم: چانهزنی تامینکنندگان
تامین کنندگان هم میتوانند برای هر کسبوکاری تهدید باشند. کافی است در صورتی که آنها تنها بازیگر صنعت خود باشند بخواهند خدمات خود را محدود کنند یا طبق معمول افزایش قیمت داشته باشند، آنگاه برای تامین موارد اولیه صنعتمان چه باید بکنیم؟
عواملی که بر روی چانهزنی تامینکنندگان تاثیر دارد
- تعداد
- اطلاعات
- کیفیب
- زمان
- قیمت
بیشتر بخوانید:کپی رایتینگ چیست؟
نیروی پنجم: چانهزنی خریداران
خریداران هر صنعت و یا کسبوکار ویژگیهایی دارند که با آنها می توانند بر روی آن تاثیر بگذارند یا مانند مثال قبل فکر کنید محصولی دارید که یک ارگان خاص فقط آن را خریداری میکند (یعنی تعداد خریداران شما محدود است) و آن ارگان به یکباره تصمیم میگیرد تا تامینکننده دیگری پیدا کند و یا خودش دست به تولید بزند، آنگاه چه خواهید کرد؟
عواملی که بر روی چانهزنی خریداران تاثیر دارد
- تعداد
- اطلاعات
- ترویج
- زمان
- قیمت