دیجیتال برندینگ هم مانند هر علم دیگری نیاز است تا تخصصی بررسی شود و چه بهتر که به سراغ راهبلد این مسیر برویم. در لایوی که در اینستاگرام با مهندس غلامپور مدیر مسئول مجله دنیایبرند و پایگاه خبری دنیای برند به بررسی این موضوع مهم و نحوه پیادهسازی آن و تفاوت آن با دیجیتال مارکتینگ پرداختم.
عصر برند
پس ار عصر تولید، فروش، بازاریابی اکنون نوبت برند است. زمانی به تولید میپرداختیم بعد به فروش توجه ویژه کردیم و پس از آن به بازاریابی روی آوردیم. اما امروزه روز عصر برند است. سازمانها و کسب وکارها باید به فکر برندینگ خود باشند.
برند چیست؟
برند وعده و تعهدی دائمی به انجام آن وعده است.
برند در واقع ذهنیتی است که ما برای مخاطب ساختیم. چیزی که وقتی ما در جمعی نیستیم در مورد کسبوکار ما میگویند. برندسازی یک شبه اتفاق نمیافتد و عملکردی است که نیاز به زمان و صرف وقت دارد.
تفاوت هویت برند با تصویر برند
هویت برند درواقع لوگو، شخصیت، کارکتر ماست. فرض کنید به رستوران رفتهاید، تصویر همبرگری که در منو مشاهده میکنید مصداق هویت برند است. اما تصویربرند همبرگری میشود که برای شما میآورند و مربوط به برداشت شماست. هر چه فاصله این دو باهم کمتر باشد بهتر است.
سبد خرید متنوع داشته باشید
به برندهای بزرگ نگاه کنید، مثلا سامسونگ تلفن همراه دارد، تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی هم دارد. سبد خرید متنوع به فروش برند خیلی کمک میکند.
لوگو
ابتدا لوگویتان را که مشتریان نمیشناسند، اسمتان را کنارش بیاورید، آدرس سایتتان را زیرش قرار دهید. الان بگویم رنگ زرد برای کدام اپراتور است کدام برند به خاطرتان میآید.
Master Card به تازگی در ریبرندینگ خود نامش را از لوگو پاک کرده است.
دست آوردهای برندسازی دیجیتال
- افزایش اعتبار
- مزیت رقابتی ایجاد می کند
- آگاهی برند
- وفاداری برند
هویت برند هم یک شبه به دست نمیآید باید زمان بگذارید و تلاش کنید.
عواملی که بر روی دیجیتال برندینگ تاثیر می گذارند
چرخه دیجیتال را مدنظر بگیرید. بعنی کاربر را با سایت، شبکههای اجتماعیاتان درگیر کنید.
- سایت: وقتی شما در شبکههای اجتماعی ثبتنام میکنید از شما آدرس سایتتان را میخواهند یعنی مانند نام و نامخانوادگی که در رزومه نویسی ضروری است داشتن سایت هم ضروری است.
- لوگو
- پیام برند: پیام برند با شعار تبلیغاتی(اسلوگان و تگ لاین) متفاوت است.
- سئو
- رسانههای اجتماعی
- تبلیغات
- ارتباط با مخاطب: برای مخاطب زمان بگذارید مثلا اگر در جواب کامنت بنویسم، مرسی که مطلب من را خواندی بهتر است یا بنویسم مرسی که مطلب دنیایبرند را خواندی؟
در برندسازی دیجیتال آزمون و خطا ایراد ندارد
دیجیتال برندینگ را ازکجا شروع کنیم؟
- شناسایی مخاطب:(مخاطبینت را بشناس و بدان با چه کسی در ارتباط هستی)
- برنامه ریزی و تهیه مستندات(حتما بنویسید، اگر مستنداتتان را یادداشت نکنید و مکتوب شده در اختیار نداشته باشید در واقع نداریدشان.)
- با مشتریان در فضای آنلاین تعامل داشته باشید
- طراحی لوگو خوبی داشته باشید( این را در نظر بگیرید که قرار است در آینده مشتریان با دیدن
- پیام برند (چه پیامی قرار است انتقال دهی مثلا هشتگ مناسب برای خودت داشته باش و در راستای برند هشتگ بگذار)
- خلق ارزش برای مشتری (معماری برند)
برای تماشای این لایو می توانید از لینکهای زیر استفاده کنید.